Σε πολλές περιπτώσεις το εξώφυλλο ενός άλμπουμ είναι κάτι πολύ παραπάνω από ένα απλό εξώφυλλο. Είναι ένα εμπνευσμένο έργο τέχνης και αδιαμφισβήτητα τα καλύτερα εξώφυλλα δίσκων όλων των εποχών δεν μπορούν περιοριστούν σε μια μόνο λίστα. Παράλληλα και ενώ δεν θα ήταν δυνατό να συμφωνήσουμε όλοι με την τελική επιλογή, εμείς επιλέγουμε να σας παρουσιάσουμε την τελική πρώτη δεκάδα (από τα 50 συνολικά) των καλύτερων εξωφύλλων, σύμφωνα με το Billboard.
10. Έλβις Πρίσλεϊ, «Elvis Presley» (1956)
Πράσινα και ροζ γράμματα σε ασπρόμαυρο φόντο και ένα φωτογραφικό στιγμιότυπο με τον Έλβις κρατώντας την κιθάρα του να βγάζει κάτι σαν ουρλιαχτό, κάνοντας το κοινό να παραληρεί. Ο λόγος για το άλμπουμ που ως τίτλο είχε απλά το όνομά του, τότε που η αμερικανική και παγκόσμια μουσική σκηνή δεν μπορούσε καν να υποψιαστεί τον τυφώνα που άκουγε στο όνομα Έλβις Πρίσλεϊ. Το άλμπουμ κυκλοφόρησε το Μάρτιο του 1956 και όλα τα υπόλοιπα είναι απλά ιστορία. Την ιδέα του εξωφύλλου αντέγραψαν οι Clash στο τρίτο studio άλμπουμ τους «London Calling» το 1979.
9. Public Enemy, «Fear of a Black Planet» (1990)
O «Φόβος του μαύρου πλανήτη» όπως τον φαντάστηκε ο Chuck D, αποτυπώνεται στο εξώφυλλο του άλμπουμ των Public Enemy. Για να είναι μάλιστα όσο πιο πιστή γίνεται η απεικόνιση η μπάντα απευθύνθηκε στον εικονογράφο της NASA B.E. Johnson, τον κύριο υπεύθυνο για το τελικό αποτέλεσμα, όπως αυτό κυκλοφόρησε στις 10 Απριλίου του 1990.
8. Σίντι Λόπερ, «She’s So Unusual» (1983)
«Girls just want to have fun» διατείνονταν η Σίντι Λόπερ και αυτό φαίνεται ήδη από το εξώφυλλο του άλμπουμ! Το καλοκαίρι του 1983, η Annie Leibovitz φωτογραφίζει την… ξυπόλητη Λόπερ έξω από ένα κλειστό μουσείο κέρινων ομοιωμάτων, με ένα vintage φόρεμα χορού το οποίο αγόρασε από το vintag eκατάστημα ρούχων στο οποίο εργαζόταν, κρατώντας ένα μπουκέτο λουλούδια και με τις ψηλοτάκουνες γόβες της πεταμένες μπροστά της. Το συμπέρασμα είναι ένα. «She is so unusual» και φαίνεται.
7. Nirvana, «Nevermind» (1991)
Οι Nirvana κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα από τα πια αναγνωρίσιμα εξώφυλλα δίσκων όλων των εποχών για το δεύτερο studio άλμπουμ τους «Nevermind» που κυκλοφόρησε το 1991.
Το εξώφυλλο απεικονίζει ένα γυμνό μωρό κάτω από το νερό που προσπαθεί να «τσιμπήσει το δόλωμα», στην προκειμένη περίπτωση ένα αμερικανικό δολάριο πιασμένο σε πετονιά ψαρέματος. Το concept εμνεύστηκε ο ίδιος ο Κερτ Κομπέιν ενώ παρακολουθούσε ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα σχετικά με τοκετούς μέσα στο νερό. Αφού το ανέφερε στον γραφίστα του Geffen Robert, εκείνος έστειλε τον φωτογράφο Kirk Weddle σε μια πισίνα για μωρά για να τραβήξει τις σχετικές φωτογραφίες. Ο φωτογράφος γύρισε με 5 δείγματα και το γκρουπ επέλεξε τη γνωστή μας πλέον φωτογραφία στην οποία απεικονίζεται ένα αγοράκι 4 μηνών, ο Spencer Elden, παιδί ενός φίλου του Weddle.
Ωστόσο, υπήρχε ένας προβληματισμός σχετικά με τη φωτογραφία και αυτός ήταν ότι φαίνονταν τα γεννητικά όργανα του παιδιού. Ο Geffen πρότεινε ως εναλλακτική λύση να καλύψει το σημείο, καθώς φοβόταν ότι θα προκαλούσε αντιδράσεις, αλλά ο Cobain κατέστησε σαφές ότι ο μόνος συμβιβασμός που θα δεχόταν ήταν ένα αυτοκόλλητο που θα κάλυπτε το επίμαχο σημείο και το οποίο θα έλεγε: “Αν προσβληθεί κάποιος από αυτό τότε είναι κρυπτο-παιδόφιλος”. Αξίζει να σημειωθεί ότι για τη 10η, 17η και 25η επέτειο της κυκλοφορίας του δίσκου, ο Spencer Elden πόζαρε για φωτογράφους με το ίδιο concept. Στην 25η επέτειο μάλιστα ήθελε να ποζάρει εντελώς γυμνός, αλλά ο φωτογράφος του συνέστησε να φοράει το μαγιό του.
6. Pink Floyd, «Dark Side of the Moon» (1973)
Το περιβόητο πρίσμα στο εξώφυλλο του 8ου άλμπουμ των Pink Floyd που κυκλοφόρησε την 1η Μαρτίου του 1973 έμελλε να γίνει συνώνυμο της μπάντας. Συγκεκριμένα η ύπνωση έδωσε στην μπάντα μια επιλογή από επτά σχέδια, αλλά σύσωμο του γκρουπ συμφώνησαε ότι το πρίσμα ήταν μακράν το καλύτερο. Ο τελικός σχεδιασμός απεικονίζει ένα γυάλινο πρίσμα που διασκορπά το φως στα χρώματα της ίριδας. Ο σχεδιασμός αντιπροσωπεύει τρία στοιχεία: τον φωτισμό της σκηνής της μπάντας, τους στίχους του άλμπουμ και την παράκληση του Wright για ένα “απλό και τολμηρό” σχέδιο.
5. Led Zeppelin, «Led Zeppelin» (1969)
Στις 12 Ιανουαρίου του 1969 οι Led Zeppelin κυκλοφορούν το αριστουργηματικό ντεμπούτο άλμπουμ τους και το εξώφυλλο δεν θα μπορούσε να απεικονίζει παρά ένα αερόπλοιο (ζέπελιν). Βέβαια το συγκεκριμένο που χρησιμοποίησε το συγκρότημα είναι το, τυλιγμένο στις φλόγες, Hinderburg λίγα λεπτά πριν συντριβεί στο έδαφος. Μάλιστα το εξώφυλλο του άλμπουμ έγινε αντικείμενο ακόμα μεγαλύτερης συζήτησης, όταν η αριστοκράτισσα Eva Von Zeppelin, συγγενής του δημιουργού του αερόπλοιου, βλέποντας το εξώφυλλο της μπάντας απείλησε ότι θα κινηθεί νομικά εναντίον τους και θα ματαιώσει τη συναυλία που επρόκειτο να δώσουν οι Zeppelin στην Κοπεγχάγη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το συγκρότημα να μετονομαστεί σε The Nobs για να μπορέσει να δώσει τελικά τη συναυλία.
4. The Notorious B.I.G., «Ready to Die» (1994)
Ο αμερικανός ράπερ κυκλοφόρησε το ντεμπούτο άλμπουμ του στις 13 Σεπτεμβρίου του 1994, το οποίο μάλιστα έμελλε να αποτελεί και το μοναδικό studio άλμπουμ της ζωής του, αφού δολοφονήθηκε λίγο πριν την κυκλοφορία του δεύτερου δίσκου του το 1997. Στο εξώφυλλο βλέπουμε ένα μωρό το οποίο μοιάζει με τον καλλιτέχνη και συμβολίζει το νόημα που θέλει να περάσει ο τίτλος. Δηλαδή τη ζωή του καλλιτέχνη από τη γέννηση μέχρι το θάνατό του. Αξίζει να σημειωθεί πως το εξώφυλλο έχει θεωρηθεί ως ένα από τα καλύτερα της hip hop σκηνής.
3. Πάτι Σμιθ, «Horses» (1975)
Για το εμβληματικό ντεμπούτο άλμπουμ της Πάτι Σμιθ έχει χυθεί πολύ μελάνι και έχετε διαβάσει πλήθος κριτικών και αναλύσεων. Ο δίσκος κυκλοφόρησε στις 13 Δεκεμβρίου του 1975 με εξώφυλλο την ίδια, φωτογραφημένη από τον καλό φίλο και συνεργάτη της Robert Mapplethorpe. Η κριτικός Camille Paglia έχει δηλώσει πως η συγκεκριμένη φωτογραφία είναι μια από τις καλύτερες με θέμα τη γυναίκα. Η ίδια η Σμιθ έχει περιγράψει την εμφάνισή της στο εξώφυλλο ως ένα συνδυασμό του στιλ των Μπωντλαίρ και Σινάτρα. Η δισκογραφική εταιρεία ήθελε να κάνει διάφορες αλλαγές στη φωτογραφία, αλλά η Σμιθ δεν επέτρεψε καμιά παρέμβαση. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία και το ανδρόγυνο στιλ έκαναν τη διαφορά στις μέχρι τότε συνηθισμένες φωτογραφίες των τραγουδιστριών της εποχής, αλλά η Σμιθ υποστήριζε ότι δεν είχε σκοπό περάσει κάποιο μήνυμα, απλά αυτός ήταν ο τρόπος που της άρεσε να ντύνεται.
2. The Beatles, «Abbey Road» (1969)
Από τις 26 Σεπτεμβρίου του 1969 που κυκλοφόρησε και μέχρι σήμερα, χιλιάδες άνθρωποι από όλο τον κόσμο έχουν αναπαραστήσει τη συγκεκριμένη σκηνή έξω από τα Abbey Road Studios. Μάλιστα ο ενδέκατος δίσκος των θρυλικών “σκαθαριών” είναι ο πρώτος που δεν αναγράφεται πουθενά τίτλος ή το όνομα του συγκροτήματος και αυτό ήταν μια απόφαση του Kosh, υπεύθυνου του δημιουργικού, παρά τις αντιδράσεις της δισκογραφικής. Ο ίδιος αργότερα εξήγησε ότι δεν χρειαζόταν το όνομα του συγκροτήματος, καθώς οι Beatles ήταν η πιο διάσημη μπάντα σε ολόκληρο τον κόσμο. Η συγκεκριμένη φωτογραφία τραβήχτηκε στις 8 Αυγούστου του 1969 στις 11.35 το πρωί. Ο φωτογράφος Iain Macmillan είχε μόνο 10 λεπτά στη διάθεσή του για τις λήψεις τις οποίες έκανε ανεβασμένος πάνω σε μια σκάλα, ενώ ένας τροχονόμος ρύθμιζε την κυκλοφορία.
1. The Velvet Underground and Nico, «The Velvet Underground & Nico» (1967)
Η διάσημη μπανάνα του Άντι Γουόρχολ στο εμβληματικό εξώφυλλο-έργο τέχνης του πρώτου άλμπουμ των Velvet Underground το Μάρτιο του 1967, είναι ο τέλειος συνδυασμός τέχνης, μουσικής και χιούμορ. Η αρχική έκδοση του άλμπουμ περιελάμβανε ένα αυτοκόλλητο ξεφλούδισμα μπανάνας, εσείς απλά «Ξεφλουδίστε αργά και θα δείτε». Μάλιστα λόγω της ειδικής αυτής κατασκευής του εξωφύλλου με το αυτοκόλλητο, (το οποίο είναι εξαιρετικά σπάνιο πλέον) καθυστέρησε και η κυκλοφορία του δίσκου.
Πρέπει να συνδεθείτε για να σχολιάσετε.
GIPHY App Key not set. Please check settings